De Groningse startup Crowdynews, die relevante berichten op sociale media koppelt aan journalistieke artikelen, krijgt een kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro.
Dat maakte het bedrijf maandag bekend. Het geld is bedoeld om internationaal verder te groeien.
Crowdynews is een platform dat berichten, foto’s en video’s op sociale media doorzoekt en filtert. Met de techniek van het Groningse bedrijf kan een artikel automatisch worden verrijkt met relevante bijdragen op sociale media als Twitter, Facebook en Instagram.
Grote mediabedrijven als klant
De Groningse startup is in 2010 opgericht door Jeroen Zanen en Edwin Kuipers en telt inmiddels ruim 50 medewerkers. Het bedrijf verdient geld door advertenties te tonen in de berichtenstroom die het aanlevert. De opbrengsten daarvan worden gedeeld met de uitgevers.
In Nederland heeft Crowdynews concurrentie van HowardsHome, dat voornamelijk samenwerkt met de overheid. Outbrain, Spredfast, PublishThis en Datasift zijn Amerikaanse rivalen.
Crowdynews is beschikbaar in meer dan 25 talen en heeft naar eigen zeggen honderden mediabedrijven als klant. In Nederland gebruiken onder meer De Persgroep, Dagblad van het Noorden en het Brabants Dagblad de software. Grote internationale klanten zijn onder meer de Amerikaanse kranten Chicago Tribune en The Washington Times.
Waardering van 20 miljoen euro
De huidige investeringsronde wordt geleid door het Nederlandse Inkef Capital en Singapore Press Holdings (SPH), marktleider in de Aziatische mediasector. "We hebben met veel partijen gepraat, doordat we al werken met grote bedrijven uit de internationale mediawereld", zegt mede-oprichter Jeroen Zanen tegenover Dagblad van het Noorden. "Inkef past heel goed, want het zoekt techbedrijven als de onze. En SPH kent onze wereld als geen ander."
Door de investering komt de waardering van Crowdynews uit op zo'n 20 miljoen euro. Zanen sluit niet uit dat er in de toekomst nieuwe financieringsrondes komen om verder te groeien.
Zoals bij veel jonge internetbedrijven is het veroveren van de markt het hoofddoel; winst - die Crowdynews op dit moment nog niet maakt -- is van latere zorg. Of zoals Zanen het zegt: "Wij willen de hele wereld als klant."